Saturday, October 3, 2009

dugaan..

Februari 2007..first time aku jejak kaki kt new zealand ni..Alhamdulillah..
seronok sgt smpai negara org..wlaupon ati rasa sedih nk tggal family..

ya la..mana xsedih..nk tggalkn mak y dh makin tua..ayah yg sakit..satu-satunya adik y baru nk membesar..abg n kak yg selalu dok gurau2...sgt2 sedih..mak yg xpenah aku nmpk menangis sikit pon sepanjang hayat aku, menitiskn air mata masa aku nk fly... =)

pikir2 blik..cm kejap ja masa berubah..skrang ni dh hmpi 3 taun aku kt new zealand..
mcm2 perkara baru aku belajar..tapi Alhamdulillah..aku xpnah lupa kt family aku..hmpir stiap ari kak ym..setiap mggu aku tepon mak ayah tnya kabar..dlm ati nk sgt bila call umah tu, mak akn jawab y dia sihat, xdak mslh, lumpuh ayah dh sembuh..sbb stiap kali aku call, aku xkn dpt berckp dgn ayah disebabkn penyakit lumpuh dia tu menyusahkn ayah utk cakap...hmm..aku terima smua tu sebagai dugaan Allah...

skrang ni dh taun 3..dlm masa smua 3rd year students kt cni counting days nk grad, aku still dok struggle...semakin ari semakin byk bebanan dlm pikiran aku..bukan tujuan nk mengeluh dgn dugaan..aku tau Allah menguji seseorang tu mengikut kemampuannya..tapi buat masa skrang aku perlu cri jln utk mengatasai ujian ni sbb aku yakin aku mmpu atasinya...cuma caranya belum jumpa....

aku amat2 tertekan bila result sem lepas kluar..aku yakin aku mampu buat yg terbaik sem lepas..tapi mungkin ada salah aku, atau mungkin Allah nk uji aku dgn sesuatu yg aku yakini..aku dpt result y pling truk dlm sejarah hidup aku...secara jujurnya n xkisah la org nk kata aku bodoh ka apa ka..mmg aku fail satu paper fizik y aku yakin aku blh lulus..smuanya kerana aku demam yg agak truk masa exam..xdpt study, xdpt fokus masa exam...bayangkan...smua kawan2 aku tgh bilang hari nk abis belajar n grad..tapi aku??? kena repeat paper tu next year..maksudnya?? aku xdpt la grad fizik ujung taun ni...math tu mungkin..tu pn klo aku lepas smua subjek sem ni...klo ada subjek y fail lagi, kemungkinan besar scholar aku ditarik n perlu blik mlysia..betapa tertekannya aku..result first year n second year smua ok..wlaupn xsmua A mcm org len, tapi at least aku xde C lgsg spnjang 1st n 2nd year..tapi skrang, kerana stu fail taun 3, aku myb kena balik mlysia tnpa degree...

aku cuba mintak aegrotat..aku ada bukti aku sakit, aku ada bukti yang menunjukkan aku phm subjek tu n sebenrnya aku blh buat..tapi still...permohonan aegrotat ake kena reject baru2 ni...bertambah-tambah tertekan aku..aku dh try nk hepi..aku dh try nk lupakn smua tu n nk usaha sem ni..tapi..aku pn ada hati..aku xleh nk lwan perasaan down aku..aku sgt2 down..aku blh nasihat org len..tapi aku xmmpu nk aply nasihat tu kt aku sendiri bila aku down sgt2 cmni...dgn esaimen n report fizik y belambak, aku rasa amat2 tertekan..sungguh besar dugaan kali ni...

dlm masa y sama, aku kena pggil sebab ada mslh dlm cara aku marking last esaimen math y aku dok marking selama ni..dlu time aku ok, aku xpnah kena pggil..ok ja aku marking..bila time2 aku tertekan sgt2 skrang ni, dtg lagi masalah marking..aku pn xtau nape aku blh buat kesalahan simple dlm marking tu...sekali lagi..dugaan tu dtg...

aku skrang ni perlukan masa utk berehat dan aku perlukan kwan2 utk support aku..family jauh, so kwn2 je la y aku ada...
aku tau, aku xpatut mengeluh, aku xptut sedih2...sbb smua ni dugaan yg selayaknya utk aku..tapi aku dh xmmpu cri jln lain utk lepaskn tensen..so aku tulis la apa y aku rasa..

aku harap, sok, lusa atau bila2 dlm masa terdekat ni, aku dpt recover sepenuhnya..byk y aku tertinggal dlm belajar..smuanya berpunca dri mslh fail satu paper...

4 comments:

-D- said...

mmg bukan mudah utk kita bangkit semula bila dh terjatuh....
tpi andai tetap berusaha, tabah hadapi kejatuhan itu, insyaALLAH kita akn mampu utk bangun semula...
berusahalah!!

p/s: sentiasa dibelakang (^_-)

Ann said...

akan selalu berada di tepi,
haha.takpe kay, itu semua ujian nak tengok kita kuat atau tidak.all the best ok.

pOon said...

xpa kay, fail satu saja..ada org yg fail lebih dari tu..contohnya mcm org yg comment neh..haha

kdg2 fail tu baguih jgk, buat kita semangat skit nak improve..apa2 pon all the best lah untuk paper lepas ni.. :D

Ms Kamilah said...

kay!!ktorg sntiase sapot ko!!especially kam yg ensem nih!! :D :D :D go kayy!!